چله کشی (تار کشی) پارگیهای وسیع
تخصصی ترین مرکز رفوگری و ارائه خدمات قالی دستباف در تهران با سرویس رایگان
تخصصی ترین مرکز رفوی قالی تهران

Post چله کشی (تار کشی) پارگیهای وسیع

تار کشی قالی به روش بطلمه در قالی تخت
این روش وقتی استفاده می شود که سوزن در قالی فرو نرود و یا به دلیل کلفت چله نتوان آن را داخل سوزن کرد. اگر چله یا سوزن کلفت داخل قایل شود، قالی را پاره و از هم باز می کند. لازم است گفته شود که نخ بطلمه حکم رابط بین قالی و چله در حال کشیده شدن را داراست.
• وسایل مورد نیاز عبارتند از:
• سوزن به همراه نخ چله کشان مطابق با جدول شماره 1 و قالی به صورت تابیده و آماده به عنوان نخ بطلمه 2 عدد
• انبردست دم باریک
• درفش
• تخته شیب دار
• نخ چله مناسب با چله پا خورده و نازک شده قالی
• چکش

طریقه تارکشی به روش بطلمه در قالی تخت و نیم لول : ابتدا قالی را به پشت زمین پهن کرده و تخته شیب دار را زیر قسمت سوراخ شده قالی قرار داده و4 طرف سوراخ را با میخ بر روی تخته شیب دار به صورت صاف و کشیده از هر طرف محکم می کنند. سپس، نزدیک اولین ردیفی که در نظر است تارکشی شود، به فاصله 5 سانتی متر از سوراخ به صورت عمودی میخی تعبیه کرده و سر چله را به آن گره می زنند و از طرفی سوزن همراه با نخ بطلمه را از یک ردیف قبل از سوراخ در قسمت سمت چپ، چند رج پایین تر از ردیف اول قبل از سوراخ وارد قالی می کنند و آن را در امتداد تارها حرکت نمی دهند و از رج قبل از سوراخ (از پایین) ان را در می آورند و نخ چله را که به دور میخ گره زده شده، کنار آن قرار داده و نخ بطلمه را به دور چله می پیچند و جاییفرو می کنند که سوزن از آن جا درامده است و سوزن را در چند رج قالی حرکت می دهند. سپس، سوزن را خارج و به صورت مورب وارد ردیف کناری کرده و در امتداد تار دوم سوزن را حرکت داده و دوباره از یک رج مانده به لبه قالی (از پایین) آن را خارج می کنند. از طرفی درست در بالای سوراخ یک ردیف مانده به سوراخ در قسمت سمت چپ در همین راستای گره های پایین، سوزن دیگری که با نخ همراه است، از چند رج بالاتر داخل قالی کرده در امتداد تار حرکت کرده و از یک رج مانده به لبه سوراخ از ردیف سمت چپ سوزن را خارج می کنند. سپس، چله را در راستای تار اول که خود قالی دارد، قرار داده و سوزن بالا را به دور آن پیچانده و سوزن را وارد ردیف کناری کرده، این کار را تا انتها ادامه می دهند .



• طریقه تارکشی به روش بطلمه در قالی تخت و نیم لول: شیوه آماده کردن قالی و وسایل مورد نیاز در تارکشی قالی لول، مانند قالی تخت و نیم لول است. روش کاربه این صورت است که ابتدا نزدیک اولین ردیفی که در نظر است تارکشی شود به فاصله 5 سانتیمتر از سوراخ روی فرش، میخی به صورت عمودی تعبیه می کنند و سر چله را به آن گره زده از طرفی سوزن همراه با نخ بطلمه را از یک ردیف قبل از سوراخ وار قالی کرده و در امتداد تارها حرکت می دهند، سپس، یک رج قبل از سوراخ (در پایین) آن را درآورده و نخ چله ای را که به دور میخ گره زده شده است، کنار نخ بطلمه می آورند. یعنی، مکانی که نخ بطلمه را از قالی بیرون آورده تا نخ بطلمه را به دور چله گردانده و وارد همان جایی کرد که سوزن در آمده است. آن را باید چند رج پایین تر از قالی درآورد و دوباره از همان جایی که سوزن درآمده داخل قالی کرد. همچنین آن را باید در امتداد تار حرکت داده و از یک رج مانده به لبه قالی (از پایین) خارج کرد. از طرفی درست در بالای سوراخ، یک ردیف قبل از سوراخ در قسمت چپ در راستای گره های پایین، سوزن دیگری که با نخ بطلمه همراه است از چند رج بالاتر داخل قالی کرده، در امتداد تار حرکت داده و از یک رج مانده به لبه سوراخ از ردیف سمت چپ سوزن را خارج نموده و پس از آن، چله را در راستای تار اول که خود قالی دارد و نخ بطلمه بالایی را به دور آن پیچانده و سوزن را از همان جایی که بیرون آورده شد داخل قالی کرد و در همان ردیف حرکت و چند رج بالاتر درآورد. در ادامه، سوزن را از همان محلی که درآمده وارد قالی و به صورت مورب وارد رج کناری کرد. در امتداد تار کناری حرکت داده و لبه قالی را از یک رج مانده به بعد قالی در محل سوراخ درآورد. سپس، چله را به موازات تار اول به سمت چپ پایین لبه سوراخ کشیده و نخ بطلمه به دور آن پیچیده و وارد ردیف بغلی می کنند. درهر ردیف باید دو تار تنیده شود که نقش تار زیر و رو را ایفا می کند.



تار کشی قالی به روش مغزی نوع اول
این نوع تارکشی بیشتر در قالیهای بیشتر در قالیهایی با رجشمار 30 تا 0 رج و به ندرت 45 رج صورت می گیرد. به طور کلی این روش در قالیهایی مورد استفاده است که وقتی چله داخل قالی می شود قالی را پاره و از هم متلاشی نکند.
وسایل مورد نیاز:
• تخته شیب دار
• چکش
• میخ
• سوزن
• نخ چله یک مقدار نازک تر از چله قالی

تارکشی قالی به روش مغزی نوع اول در قالی تخت و نیم لول: آماده نمودن قالی در مغزی نوع اول مانند تارکشی به روش بطلمه است. روش کار به این صورت است که ابتدا سوزن را با نخ چله مناسب یک لا (یک سر نخ بلند و سر دیگر کوتاه) همراه نموده و از یک ردیف قبل زا سوراخ در قسمت سمت چپ و چند رج پایین تر از ردیف اول قبل از سوراخ وارد قالی می کنند. در ادامه کار، در امتداد تارها حرکت داده یک رج قبل از سوراخ (از پایین) آن را درآورده و روی تار قبلی نخ چله مغزی را گذرانده و از یک رج بعد تر از سوراخ در بالای سوراخ در راستا و ادامه تار سون را داخل اامه همان رج می کنند و چند رج بالاتر از آن خارج می سازند. سپس از محل خارج شده دوباره داخل نموده و به صورت مورب وارد رج قبلی می کنند و به دنبال آن، در امتداد تار حرکت داده و از یک رج مانده به سوراخ در بالا از اولین تار بریده شده درآورده و سوزن را داخل یک رج بعد از سوراخ داخل ادامه اولین تار پاره کرده تا انتها ادامه می یابد.

• تارکشی قالی به روش مغزی نوع اول در قالی لول: ابتدا سوزن را با نخ چله مناسب نخ کرده و دو سر نخ آزاد را کنار هم گذارده و گره زده می شود و از یک ردیف قبل ار سوراخ در قسمت چپ و چند رج پایین تر از ردیف اول قبلی از سوراخ وارد قالی کرده و در امتداد تارها حرکت داده و یک رج قبل از سوراخ (از پایین) آن را در می آورند. پس از آن، سوزن را داخل یک رج بعد در بالای سوراخ کرده و چند رج بالاتر از آن خارج می کنند و سپس از همان محل خارج شده داخل نموده و به صورت مورب وارد رج کناری کرده و این عمل تا انتها ادامه پیدا می کند. لازم به یادآوری است، بهتر است پیش از ورود و خروج چله جدید، تار قالی را با درفش از قالی در آورده و بعد از آن چله دولا که نقش تار زیر و رو را دارد جایگزین کرد.
تارکشی قالی به روش مغزی دوم
آماده کرده چله در این روش، همانند آماده نمودن چله در ریشه دوزی به روش مغزی نوع دوم می باشد.
وسایل مورد نیاز عبارتند از:
• تخته شیب دار یا بطری شیشه ای
• چکش
• میخ
• سوزن متناسب با نخ و قالی
• نخ چله که از 2/1 نخ چله قالی نازکتر باشد. در این خصوص، اگر به طور فرضی قالی مورد رفو 25 رج باشد، نخ چله مورد استفاده باید 60 رج شود تا هنگام استفاده، جهت تاب آن به صورت حرف انگلیسی S و Z بوده و نخ چله حاصله 30 رج شود و از نظر عددی نصف و از نظر ضخامت کلفت و دو برابر نخ 60 رج می شود. با توجه به اینکه این نخ قالی مقداری نازکتر است، بنابریان نخ چله حاصله 30 رج و نخ چله قالی 20 رج خواهد بود. علت استفاده از روش مغزی نوع دوم به دلیل نرفتن نخ چله در سوزن و به جهت کلفتی نخ چله است.

روش تارکشی قالی به روش مغزی نوع دوم (در قالی تخت و نیم لول): در این روش، قالی را از پشت بر روی میز و یا زمین پهن کرده و قسمت سوراخ شده را روی بطری قرار می دهند تا با حرکت بطری، سوزن را با دمباریک به راحتی داخل قالی حرکت دهند. سپس سوزن همراه با نخ مناسب را به روش مغزی نوع اول در قالی تخت و نیم لول حرکت می دهند.

• روش تارکشی قالی به روش مغزی نوع دوم (در قالی لول) : ابتدا قالی را از پشت بر روی زمین پهن می کنند و گره ها و چله های پاره را بریده و تمیز می کنند و در زیر قالی، در قسمت سوراخ شده آن، یک بطری شیشه ای قرار می دهند سپس سوزن آماده شده را یک ردیف قبل زا سوراخ در قسمت چپ و چند ردیف پایین تر از ردیف اول، قبل از سوراخ وارد قالی می کنند و در امتداد تارها حرکت می دهند و یک رج قبل از سوراخ (از پایین) آن را خارج می کنند و نخ چله مغزی را روی تار، یک رج بعد از سوراخ در راستا و ادامه تار پاره شده سوزن را داخل فرش - در ادامه همان رج – نموده و چند رج بالاتر خارج می کنند . سپس سوزن را از همان محل خارج شده، دوباره داخل قالی نموده و در امتداد چله حرکت می دهند و همچون دفعه قبل از قالی خارج می کنند. به عبارت دیگر از یک رج قبل تر از سوراخ، مقداری از نخ چله، به اندازه نخ چله قبلی روی سوراخ گذارده و سوزن را داخل یک رج بعدتر از سوراخ، در امتداد همان تار بریده شده نموده و چند رج پایین تر از قالی خارج می کنند و سپس مجدداً از همان محل، سوزن را داخل قالی نموده و به صورت مورب وارد رج کناری می کنند و به همان ترتیب ردیف قبل، کار را در این ردیف نیز انجام می دهند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره وبلاگ
این وبلاگ جهت معرفی کارگاه رفوگری قالی رمضانی ساخته شده است هدف ما برداشتن واسطه ها و ارتباط مستقیم شما مشترکین گرامی با رفوگران با سابقه تهران میباشد
پیوندهای روزانه
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان رفو وانواع خدمات فرش و آدرس rofo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 23
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 137
بازدید کل : 20206
تعداد مطالب : 30
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1